Sika-korttipeli on jännittävä ja viihdyttävä korttipeli, joka yhdistää onnen ja strategian. Pelissä käytetään 52 kortin pakkaa ja se sopii 2–8 pelaajalle, mikä tekee siitä monipuolisen valinnan erilaisiin pelitilanteisiin. Pelaajien tavoitteena on kerätä voittavia korttiyhdistelmiä ja välttää pelin nimen mukaisia sika- eli sikakortteja, jotka voivat muuttaa pelin suunnan äkillisesti. Pelin säännöt ovat helposti opittavissa, mikä tekee siitä sopivan niin perheille kuin ystäväporukoillekin. Sika-korttipeli tarjoaa haastetta ja hauskuutta peli-illoissa, ja se kehittää pelaajien taktista ajattelua ja päätöksentekokykyä.
Sika korttipeli säännöt
Tässä on käännös Sika-korttipelin säännöistä:
Tavoite:
Pelin päätavoitteena on välttää Sika-korttien, eli rangaistuskorttien, keräämistä samalla kun yritetään kerätä pisteitä arvokkaista korttiyhdistelmistä.
Valmistelut:
- Sekoita 52 kortin pakka ja jaa jokaiselle pelaajalle 7 korttia.
- Laita loput kortit pöydän keskelle kuvapuoli alaspäin muodostamaan nostopakka.
Pelin kulku:
1. Pelin aloitus:
- Ensimmäisenä on vuorossa jakajan vasemmalla puolella istuva pelaaja. Hän nostaa yhden kortin nostopakasta ja pelaa yhden kortin kuvapuoli ylöspäin eteensä aloittaakseen kokoelmansa.
2. Korttien pelaaminen:
- Jokaisella vuorolla pelaaja nostaa yhden kortin nostopakasta ja voi pelata yhden kortin käsistään pöydälle eteensä.
- Pelaajat pyrkivät muodostamaan settejä (kolme tai useampi samaa arvoa oleva kortti) tai suoria (kolme tai useampi peräkkäinen kortti samaa maata).
- Käyttämättömät kortit jäävät pelaajan käteen seuraavia vuoroja varten.
3. Sika -kortit:
- Tietyt kortit määritellään Sika-korteiksi pelin alussa (esim. kaikki kakkoset ja jokerit, jos mukana). Nämä kortit sisältävät miinuspisteitä.
- Jos Swine-kortti nostetaan, pelaajan on pelattava se välittömästi eteensä; sitä ei saa pitää kädessä.
4. Kierroksen päättyminen:
- Kierros päättyy, kun yksi pelaajista pelaa tai heittää pois viimeisen korttinsa kädestään.
- Pelaajat laskevat pisteet pelattujen settien ja suorien perusteella, miinus sika-korttien miinuspisteet.
5. Pisteiden laskeminen:
- Jokainen setti tai suora tuottaa pisteitä korttien nimellisarvon mukaan (kuvakortit 10 pistettä, ässät 1 tai 11 pistettä pelaajan päätöksen mukaan).
- Sika -kortit lasketaan miinuspisteinä (esim. -5 pistettä per Sika-kortti).
6. Pelin voittaminen:
- Peliä voidaan pelata useampi kierros. Tietyn määrän kierrosten jälkeen korkeimman kokonaispistemäärän saanut pelaaja voittaa pelin.
Muunnelmat:
Pelaajat voivat ottaa käyttöön jokereita tai muita muunnelmia Sika-korttien sääntöön tehdäkseen pelistä mielenkiintoisemman tai haastavamman.
Sika-korttipelin muunnelmat
1. Villit Sika: Määritä jokerikortti (kuten jokerit, jos ne eivät jo ole Sika-kortteja tai mikä tahansa ässä), jota voidaan käyttää minkä tahansa muun kortin tavoin setin tai suoran täydentämiseen. Jos sitä käytetään Swine-korttina, se tuplaa miinuspisteet.
2. Sika-vaihto: Peliin voi kerran kierroksessa vaihtaa yhden Sika-kortin kokoelmastaan toisen pelaajan korttiin. Tämä on mahdollista vain, jos pelaajalla on kädessään vähintään yksi ei-Sika-kortti vaihtoa varten.
3. Tiimipeli: Pelaajat voivat muodostaa tiimejä (pareja tai ryhmiä pelaajien määrästä riippuen). Tiimit työskentelevät yhdessä kerätäkseen settejä ja suoria, jakavat pisteensä ja Sika-korttinsa. Korttien kommunikointi on sallittua vain kerran kierrosta kohti tiimiä kohden.
4. Sika-markkinat: Esittele markkina-alue, jossa on kolme kuvapuoli ylöspäin käännettyä korttia nostopakasta. Pelaajat voivat valita nostavansa näistä korteista sen sijaan, että nostaisivat pakasta päällimmäisen kortin. Jos Sika-kortti ilmestyy markkinoille, seuraavan pelaajan on otettava se, ellei hän voi korvata sitä kädessään olevalla ei-Swine-kortilla.
5. Progressiiviset Sika: Sika-korttien arvo kasvaa jokaisella kierroksella. Esimerkiksi ensimmäisellä kierroksella jokainen Sika-kortti on arvoltaan -1 piste, toisella kierroksella -2 pistettä, ja niin edelleen, lisäten strategista kerrosta siihen, milloin kortteja kannattaa pelata tai pidättää.
6. Käänteiset Sika: Milloin tahansa, jos pelaaja voi pelata peräkkäisen setin kolmesta tietyistä korteista (esimerkiksi 7-8-9 mistä tahansa maasta), hän voi kääntää kaikkien Sika-korttien arvot positiivisiksi kierroksen ajaksi.
7. Sika-kuningas: Yksi satunnainen ei-Sika-kortti nimetään pelin alussa Sika-kuninkaaksi. Pelaaja, joka pitää tätä korttia pelin lopussa, voi mitätöidä kaikki Swine-korttien miinuspisteet.
Haluatko pelata lisää korttipelejä? Seuraa alla olevia linkkejä