Käsi sydämelle: kun viimeksi valitsit uuden nettikasinon, teitkö sen kasinotarjouksen vaiko kasinon ilmeen perusteella?
Nettikasinon ulkoasu ei ole vähäpätöinen asia. Jokin pelisivusto voi jäädä testaamatta ihan vain siksi, että se näyttää niin epäkiinnostavalta.
Menestystä tavoittelevien pelikasinoiden onkin panostettava sekä designiin että bonustarjouksiin. Yleisilme ja viihtyisyys ovat tärkeä asia myös kivijalkakasinoille.
Alla käsitellään ensin online-kasinoiden ja sitten fyysisten kasinoiden ilmettä.
Nettikasinon ilme laaditaan teeman ja kohderyhmän mukaan
Kaikkia ei voi miellyttää. Siksi uuden kasinon suunnitteluvaiheessa päätetään, keille kasino on ensisijaisesti suunnattu.
Kohderyhmänä voivat olla esimerkiksi:
- Rokkarit
- Pinkistä pitävät naiset
- Sydämeltään suomalaiset
- Rallifanit
- Antiikin mytologiasta viehättyneet
- Oman elämänsä tähtitieteilijät
Sitten kasinosivusto suunnitellaan siten, että sen ilme ja värit kutsuvat luokseen kohderyhmän edustajia.
Esimerkiksi Sisu Kasinon teemana on suomalaisuus. Teema näkyy kasinon nimessä, kasinon kuvituksessa, sivuston sinivalkoisessa värityksessä ja markkinointiviestinnässä.
Viime vuosien kasinojulkaisuissa on hyödynnetty mitä erilaisimpia teemoja kabareesta ninjoihin. Teemojen monimuotoisuutta voi ihmetellä vertailusivustojen listoista. Esimerkiksi Kasinot24.comin listassa voi nähdä kymmenien kasinoiden logoja, joissa jokaisen suunnittelussa on selvästi pyritty erottumaan tietyllä visuaalisella ilmeellä.
Erityisen suosittuja teemoja ovat kuitenkin nopeuteen liittyvät teemat.
Nopeuteen assosioitavia objekteja ovat esimerkiksi ralliautot, avaruusraketit ja tykit.
Taitavat graafikot voivat tehdä sivustosta helposti lähestyttävän mille tahansa kohderyhmälle. Esimerkiksi raketeista on mahdollista tehdä rokkaavia tai vaikkapa feminiinisiä.
Kivijalkakasinoilla panostetaan myös tuoksuun ja valaistukseen
Kivijalkakasinoilla haisee raha ihan kirjaimellisesti. Kasinon tuoksumaailma on tarkoin valittu, kuten myös valaistus, sisustus, väritys ja henkilökunnan vaatetus.
Kivijalkakasinot ympäri maailmaa eivät poikkea toisistaan kovinkaan paljon. Eroavaisuudet ovat lähinnä yksityiskohdissa.
Kun näet kasinon sisältä otetun valokuvan, tiedät heti, että se on otettu nimenomaan kasinolta. Jos et ole koskaan käynyt kasinolla, tunnistat tilan aiemmin näkemiesi valokuvien ja elokuvien perusteella.
Tuttuuden tunne valtaa mielesi myös avatessasi aivan uuden kivijalkakasinon oven.
Jos olet joskus vieraillut jollain kasinolla, tunnistat elementit ja osaat toimia oikein, vaikka et olisi käynyt kyseisessä rakennuksessa koskaan ennen.
Valintamuotoilu kasinon sisustusarkkitehtuurissa
Laura Kinnunen käsittelee sisustusarkkitehtuuria keväällä 2020 valmistuneessa opinnäytetyössään.
Opinnäytetyö osoittaa ensimmäisenä, että valintamuotoilua voi soveltaa sisustusarkkitehtuuriin.
Sopivia ohjaamisen (eli tuuppaamisen, engl. nudging) keinoja, heuristiikkoja ja vinoumia on paljon. Niiden avulla voidaan luoda käyttäjälähtöisiä tilaratkaisuja ja toimivia ympäristöjä.
Valintamuotoilun periaate on, että henkilöä ohjataan tekemään itselleen edullisia valintoja rajoittamatta tämän valinnanvapautta.
Kivijalkakasinon sisustusarkkitehtuurissa ei Kinnusen mukaan pyritä vain ohjaamaan, vaan jopa manipuloimaan asiakasta, joten kyse ei ole puhtaasta valintamuotoilusta.
Esimerkkejä kasinoiden sisustusarkkitehtuurista:
- Tyylikkäät huonekalut, joissa on mukava istua
- Koristeelliset WC-tilat, joissa on hienostuneita lisävarusteita ehostautumiseen
- Sohvat WC-tilojen ulkopuolella
- Värien strateginen käyttö
- Tilan jättäminen pelipöytien ja -koneiden ympärille (enemmän yksityisyyttä)
- Hypnoottiset äänet: pelikoneiden äänet yhdistettynä tunnelmalliseen taustamusiikkiin
- Himmennettävät valaisimet ja matalat katot luovat illuusion iltataivaasta saaden menettämään ajantajun
Pohjaratkaisuna kasinolla on joko “sokkelo” (The Maze), mitä käytti 1990-luvulla lähes jokainen kasino.
Sokkelossa pelaajat pujottelevat pöytien ja peliautomaattien välissä. Poistumistietä on vaikea löytää ja kellojen sekä ikkunoiden puute saa unohtamaan vuorokaudenajan.
Samankaltaista periaatetta hyödynnetään myös IKEA-myymälöissä.
Vuodesta 2010 lähtien leikkikenttä-mallista (The Playground) on tullut aina vain suositumpi pohjaratkaisu.
Leikkikenttä-mallissa on enemmän tilaa pelipöytien välissä. Näin asiakkaat mahtuvat kerääntymään pöytien ympärille (ja näkemään pelaamiseen rohkaisevia voittoja).
Sokkelossa peliautomaatit ovat 10 tai 20 koneen riveissä, kun taas leikkikenttä-mallissa ne ovat 2-4 koneen ryhmissä.
Leikkikenttä-malli tekee kasinovierailusta sosiaalisemman jättäen tilaa myös taiteelle.
Tavoitteena on kutsua kasinolle myös muita kuin tosipelaajia.
Kasinolle houkuttelevat myös hyvä ruoka, tilan kauneus ja etenkin kanta-asiakkaiden ylellinen kohtelu.
Loppusanat
Nettikasinoiden ja kivijalkakasinoiden suunnittelussa vaikuttavien teorioiden tavoitteena on houkutella lisää pelaajia, jotka pelaisivat enemmän ja pidempään.
Kinnunen toteaa opinnäytetyössään, että himmeillä ja kutsuvilla väreillä (kuten ruskealla, punaisella ja hennolla keltaisella) saadaan aikaan illuusio sulkemisajan jälkeisestä houkuttelevuudesta – vuorokaudenajasta riippumatta.
Muodot ja värit valitaan niin, että pelaajan huomio saadaan kiinnitettyä kasinon lattiaan, minkä pitäisi alitajuisesti ohjata pelipöytien ääreen.
Värimaailma on olennainen osa myös nettikasinoa.
Nettikasinolla käytettäviä värejä:
- Keltainen: kiihdyttävä vaikutus (varoittaa vaarasta)
- Musta: yhdistyy tyylikkyyteen (sekä suruun ja kuolemaan)
- Punainen: lämmittää, herättää huomiota ja varoittaa vaarasta (Aasiassa onnen ja ilon väri)
- Sininen: rauhoittaa (monissa kulttuureissa kuninkaiden ja/tai jumalten väri)
- Valkoinen: puhtauden väri (kuvaa myös iloa, juhlaa ja rauhaa)
- Violetti: taikureiden, taiteilijoiden, uskonnollisten johtajien ja kuninkaallisten väri
- Vihreä: elämän, nuoruuden, uudistumisen ja toivon väri
- Oranssi: lämmittävä ja ruokahalua lisäävä vaikutus (Aasiassa onnellisuuden väri)
Hyvä esimerkki värien merkitysten kulttuurisidonnaisuudesta on se, että kasinoiden pelipöydissä käytetään lännessä vihreää, mutta Aasiassa punaista.